STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
,,BABY GARDEN” W KRAKOWIE
Rozdział 1
Nazwa i typ Przedszkola
§ 1
- Publiczne Przedszkole Baby Garden w Krakowie jest placówką publiczną.
- Siedzibą Przedszkola jest budynek przy ul. Białoprądnickiej 10/29,31-221 w Krakowie.
3. Przedszkole prowadzi swoją działalność również przy:
1) ul. Galicyjskiej 1/5 – 2 oddziały;
2) ul. Bieńczyckiej 15b/94 – 1 oddział;
3) ul. Marii Dąbrowskiej 17/67 – 1 oddział;
4 )ul. Marii Dąbrowskiej 17H/59 – 1 oddział;
5) ul. Marii Dąbrowskiej 17H/60 – 1 oddział.
4. Przedszkole używa nazwy: Publiczne Przedszkole Baby Garden.
5. Organem prowadzącym Przedszkole jest osoba fizyczna, dyrektor – pani Karolina Niciewicz.
6. Siedziba organu prowadzącego mieści się przy ul. Białoprądnickiej 10/29,31-221 w Krakowie.
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
§ 2
1.Ilekroć w statucie jest mowa o:
- „Przedszkolu” należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole Baby Garden w Krakowie;
- ,,Ustawa o systemie oświaty” – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty;
- ,,Karta nauczyciela” – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela;
- ,,Ustawa Prawo oświatowe” – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe;
- ,,Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny” – należy przez to rozumieć program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowany dla ucznia objętego kształceniem specjalnym;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola Baby Garden w Krakowie;
- Nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Publicznym Przedszkolu Baby Garden w Krakowie;
- Rodzicach- należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem w Publicznym Przedszkolu Baby Garden w Krakowie;
- Dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola Baby Garden w Krakowie.
§ 3
1. Sposoby uzyskiwania środków finansowych na działalność Przedszkola – na fundusz Przedszkola składają się:
- wpływy uzyskiwane z opłat dokonywanych przez rodziców dla dzieci uczęszczających powyżej 5 godzin;
- dotacje z budżetu gminy;
- subwencje, darowizny, nawiązki i odpisy podatkowe.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
1. Przedszkole jest przedszkolem publicznym, które:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka realizowana jest w czasie pięciu godzin pobytu dziecka w przedszkolu;
2) prowadzi oddziały ogólnodostępne;
3) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności:
a) zasady i kryteria rekrutacji określają przepisy szczegółowe prawa oświatowego i organu prowadzącego;
4) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
5) zapewnia realizację prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego.
§ 5
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w przepisach prawa. Cele przedszkola to:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawy odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 6
1. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dzieci i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
5) pomocy nauczyciela;
6) poradni;
7) asystenta rodziny;
8) kuratora sądowego;
9) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
5. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dziećmi oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
6. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
7. Przedszkole organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
8. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
9. Przedszkole dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
3) zajęcia specjalistyczne;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
5) integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi.
§ 7
1. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole między innymi poprzez:
1) organizację współpracy z rodzicami;
2) zapoznanie rodziców z zadaniami wychowawczo – opiekuńczo-edukacyjnymi;
3) udzielanie bieżących informacji o rozwoju i postępach dziecka, gotowości do podjęcia nauki w szkole;
4) informowaniu rodziców o programie indywidualnego wspomagania rozwoju;
5) współpracę ze szkołą i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej;
6) wspomaganie w budowaniu pozytywnego własnego wizerunku dziecka;
7) stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu samodzielności, kształtowaniu nawyków higienicznych i kultury bycia;
8) stwarzanie warunków do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Zebrania z rodzicami organizowane są minimum 3 razy w roku:
1) zebranie organizacyjne – na początku roku szkolnego;
2) zebranie podsumowujące obserwacje wstępne;
3) zebranie podsumowujące obserwacje końcowe, przekazanie informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole.
§ 8
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
a w tym:
1) organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa;
2) podtrzymuje działania sprzyjające promocji i ochronie zdrowia;
3) przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia oraz ocenie zachowań służących i zagrażających zdrowiu;
4) uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka;
5) zapewnia stałą opiekę ze strony nauczyciela zarówno w czasie zajęć w przedszkolu, jak i poza terenem przedszkola;
6) tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
7) zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami;
8) czyni rodziców odpowiedzialnymi za zapewnienie dzieciom pełnego bezpieczeństwa w czasie przyprowadzania i odbierania ich z przedszkola;
9) współpracuje z placówkami służby zdrowia;
10) stwarza optymalne warunki opieki i wychowania każdemu dziecku.
§ 9
1. Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnosząc jakość pracy i rozwój organizacyjny przedszkola.
2. Przedszkole umożliwia dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
1) nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, oraz języka regionalnego;
2) nauki własnej historii i kultury.
3. Podstawową formą działalności przedszkola są w szczególności:
1) zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą;
2) zabawa, w tym zabawa w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
3) spontaniczna działalność dzieci;
4) proste prace porządkowe;
5) czynności samoobsługowe;
6) wycieczki i uroczystości w przedszkolu;
7) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
8) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
§ 10
Tygodniowy i dzienny rozkład zajęć dzieci, w którym dominującą formą jest zabawa, ustalony jest z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i tygodnia i uwzględnienie dostosowania ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.
§ 11
- Zadania Przedszkola, o których mowa w § 5 ust. 1, są realizowane poprzez:
- program wychowania przedszkolnego;
- odpowiednie wyposażenie w pomoce dydaktyczne i zabawki niezbędne do pełnej realizacji programów wychowania przedszkolnego;
- zachęcanie rodziców do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;
- organizowanie zajęć wspierających rozwój dziecka.
- Przy realizacji zadań przedszkola nauczyciele wspomagają indywidualny rozwój dziecka poprzez:
- dostosowanie metod i form pracy uwzględniających indywidualne potrzeby i zainteresowania dziecka;
- tworzenie sytuacji wychowawczych pozwalających na kształtowanie właściwych zachowań dziecka.
- Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu do nauki w szkole poprzez:
- systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka;
- zachęcanie rodziców do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;
- opracowanie diagnozy dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
- W przypadku dziecka niepełnosprawnego sposób realizacji zadań w szczególności uwzględnia rodzaj niepełnosprawności.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 12
- Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola (Menager przedszkola);
2) Dyrektor do spraw Pedagogicznych;
3) Wicedyrektor;
4) Rada Pedagogiczna;
5) Rada Rodziców.
§ 13
- Dyrektor Przedszkola jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący Przedszkole.
- Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników Przedszkola oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor przedszkola jest naczelnym organem wykonawczym, który kieruje działaniami wszystkich osób fizycznych i prawnych wykonujących zadania pedagogiczne na rzecz przedszkola, oraz nadzoruje wykonywanie tych zadań.
- Zadania dyrektora przedszkola są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- koordynowanie opieki nad dziećmi;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
- współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp, ppoż;
- stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju;
- koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi;
- prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- umożliwianie nauczycielom podjęcia i przeprowadzenia awansu zawodowego, zgodnie z procedurą określoną odrębnymi przepisami;
- ustalanie ramowego rozkładu dnia, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań Rodziców;
- przygotowanie tygodniowego rozkładu zajęć dodatkowych dla każdego oddziału przedszkolnego oraz harmonogramu wycieczek i imprez na każdy rok przedszkolny;
- organizowanie i prowadzenie spotkań z Rodzicami, w miarę potrzeb i możliwości, nie rzadziej niż raz w semestrze;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w sprawie organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarzanie warunków do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówki;
- odpowiadanie za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
- wychowawczo-dydaktyczny poziom Przedszkola;
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
- tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy dzieci;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków do pracy.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i rodzicami.
§ 14
1. Dyrektor d.s. nadzoru pedagogicznego jest powoływany przez organ prowadzący.
2. Dyrektor Przedszkola może powierzyć dyrektorowi ds. nadzoru pedagogicznego obowiązki wynikające z niniejszego statutu.
3. Dyrektor ds. nadzoru pedagogicznego reprezentuje przedszkole w zastępstwie dyrektora w zakresie powierzonym do reprezentacji.
4. Wykonuje inne obowiązki powierzone przez dyrektora.
- Zadania dyrektora d.s. nadzoru pedagogicznego są następujące:
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami Przedszkola zgodnie z przepisami właściwymi dla przedszkoli publicznych;
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja ich uchwał;
- wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
- współpraca z instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
- doradzanie w kierowaniu polityką kadrową przedszkola, zatrudnianiu i zwalnianiu nauczycieli;
- stwarzanie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju;
- opracowywanie rocznego planu nadzoru pedagogicznego, zawierającego wszystkie wymagane elementy;
- po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszczanie do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego oraz wpisywanie go do zestawu programów wychowania przedszkolnego;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informowanie o działalności Przedszkola;
- kontrola realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli;
- prowadzenie awansu zawodowego nauczycieli;
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy;
- przygotowanie arkusza organizacyjnego placówki zgodnie z aktualnymi wymogami prawa oświatowego.
- Dyrektor d.s. nadzoru pedagogicznego ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pedagogicznej przedszkola.
- Od każdej decyzji dyrektora d.s. nadzoru pedagogicznego można się odwołać do dyrektora przedszkola.
§ 14a
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
2. Zadania wicedyrektora określa dyrektor przedszkola.
3. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z następującymi kompetencjami:
1) umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, organizuje i kontroluje pracę dydaktyczno – wychowawczą w zakresie ustalonym przez dyrektora;
3) prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą w wymiarze ustalonym odrębnymi przepisami;
4) współdziała z dyrektorem przedszkola w kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą oraz administracyjną placówki wg ustalonego przez dyrektora zakresu czynności;
5) zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności;
6) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej;
7) realizuje zadania wynikające z obowiązków ustawowych.
§ 15
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z „Regulaminem działalności Rady Pedagogicznej”.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- ustalanie regulaminu swojej działalności;
- przygotowywanie projektu statutu albo jego zmian.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola;
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- dopuszczenie do użytku w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 6, niezgodnych z przepisami prawa. Sposób postępowania w przypadku wstrzymania uchwały określa Prawo oświatowe.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Teksty uchwał są rejestrowane i przechowywane osobno.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej, zadania zespołów Rady określa „Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej Przedszkola.
§ 16
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
- W skład Rady Rodziców wchodzą trzy osoby, które zostały wybrane poprzez głosowanie.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych;
- zatwierdzenie Planu Pracy Przedszkola oraz Planu Współpracy z Rodzicami;
- podejmowanie decyzji dotyczących wyżywienia dzieci;
- podejmowanie decyzji odnośnie wycieczek oraz zajęć dodatkowych, konkursów;
- współpraca z innymi organami przedszkola oraz rozwiązywanie spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola;
- gromadzenie środków finansowych w celu wspomagania prawidłowego funkcjonowania dzieci w placówce;
- wgląd do dokumentacji przedszkolnej związanej z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego.
- Rada Rodziców może wystąpić:
- z wnioskiem do Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- Rada Rodziców uchwala „Regulamin działalności Rady Rodziców”, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców;
- zadania Rady Rodziców;
- kompetencje Rady Rodziców;
- zasady działalności finansowej Rady Rodziców.
- Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin, o którym mowa w ust. 5.
§ 17
- Organy Przedszkola działają w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak, aby przede wszystkim:
- gwarantowały każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji;
- zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola, planowanych i podejmowanych działań lub decyzji.
- Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach umożliwiają:
- zebrania z ogółem rodziców i nauczycielami;
- zapraszanie na zebrania Rady Pedagogicznej przedstawicieli Rady Rodziców;
- zapraszanie na zebrania Rady Rodziców Dyrektora lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 18
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień jak i dysfunkcji. Liczba dzieci w grupie wynosi nie więcej niż 25.
- Rok szkolny Przedszkola rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia roku następnego.
- Organ prowadzący może ustalić przerwę wakacyjną. Terminy przerw dyrektor podaje do wiadomości rodziców w umowie zawartej z rodzicami.
- W okresie przerwy w pracy Przedszkola dzieci mają prawo uczęszczania do dyżurnego przedszkola wskazanego przez organ prowadzący.
- Przedszkole czynne jest codziennie od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 17.00.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola, opracowany na każdy rok przez Dyrektora ds. nadzoru pedagogicznego.
- Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów;
- liczbę nauczycieli łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę i innych nauczycieli;
- ogólną liczbę dzieci wraz z podziałem na oddziały.
- Arkusz organizacji Przedszkola Dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
- Organ prowadzący, po uzyskaniu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty, zatwierdza arkusz organizacji Przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.
- W przypadku wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Przedszkola do dnia 30 września opinie, o których w ust. 9 i 10 stosuje się odpowiednio.
- W przypadku zmian do zatwierdzonego arkusz organizacji Przedszkola po 30 września zmiany te zatwierdza organ prowadzący.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- W każdym oddziale na co najmniej troje dzieci zdrowych może przypadać jedno dziecko niepełnosprawne, tak więc w pełno licznej grupie jest od 3 do 5 dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności.
- W szczególnych przypadkach może ulec zmianie organizacja dnia (np. organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).
§ 19
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
§ 19 a
1. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.
2. W przypadku zawieszenia zajęć powyżej dwóch dni, dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3. W czasie realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa w sieci.
4. W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
1) komunikatory: e-mail, aplikację Microsoft Teams, telefon (rozmowy, SMS);
2) inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
5. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
1) równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
3) możliwości psychofizycznych dzieci.
7. Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
1) łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia;
a) przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy,
b) propozycji zabaw z dzieckiem z użyciem przedmiotów dostępnych w domu,
c) przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i gier
edukacyjnych;
2) materiały o których mowa w pkt 7. ppkt 1) dostosowane są do potrzeb i możliwości
dzieci w wieku przedszkolnym.
8. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo modyfikować:
1) tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowego rozkładu dnia przedszkola;
2) tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w przedszkolu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
9. O sposobie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jak również o modyfikacji tygodniowego zakresu treści nauczania oraz tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor przedszkola informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
10. Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu. Przekazują rodzicom dzieci materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem: poczty elektronicznej lub aplikacji Microsoft Teams.
10a. Jeżeli rodzice dziecka nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel informuje rodzica o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
11. Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
1) przesłanie przez rodziców zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;
2) zalogowanie się na platformie Teams;
3) odbieranie wiadomości;
4) wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.
11a. Potwierdzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych w z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności rodziców dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.
11b. W przypadku rodziców dziecka, którzy nie mają dostępu do Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie telefonów, zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela.
12. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na bieżąco i przekazują rodzicom informacje telefonicznie lub na platformie Teams lub innej dopuszczalnej formie, regularnie i terminowo, z zachowaniem poufności.
13. W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, rodzice mają możliwość indywidualnych kontaktów z nauczycielami w formie:
1) rozmów indywidualnych w bezpośrednim kontakcie;
2) rozmów telefonicznych;
3) rozmów za pośrednictwem platformy Teams.
14. Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka .
15. Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania. Zajęcia te organizuje się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
§ 20
1. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
2. Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
3. Rodzice powinni przyprowadzić dziecko do przedszkola i w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu a następnie przekazać bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
4. Dopuszcza się możliwość przyprowadzanie i odbieranie przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców – upoważnienia pozostają w dokumentacji przedszkola.
5. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód tożsamości i na żądanie nauczycielki okazać go. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami dziecka.
6. Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z przedszkola w przypadku kiedy zachowanie rodziców lub osób upoważnionych wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających.
7. O każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
8. Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi odbioru dziecka z przedszkola wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu bądź pozbawienia praw rodzicielskich.
9. Nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka, odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
10. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
11. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora przedszkola o niemożności skontaktowania się z rodzicami dziecka.
12. Rodzice mają obowiązek odebrania dziecka z przedszkola do godziny jego zamknięcia. W przypadku, gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora nie dłużej jak do jednej godziny od zakończonych zajęć.
13. W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 12, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi, Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu Policji.
14. Rodzice zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci czyste i zdrowe.
15. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Nauczyciel może poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
16. Niedopuszczalne jest wyposażanie dzieci przyprowadzanych do przedszkola w jakiekolwiek leki i zatajanie tego faktu przed nauczycielką.
17. Nauczycielka danego oddziału ma obowiązek niezwłocznie poinformować rodziców o zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących stanu zdrowia dziecka.
18. Rodzice zobowiązani są do natychmiastowego odbioru dziecka w przypadku otrzymania zawiadomienia o jego chorobie.
19. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
20. Dziecko może być odebrane przez niepełnoletnie rodzeństwo, które ma ukończone 13 lat, które posiada upoważnienie od rodzica oraz posiada legitymację szkolną. Rodzice składają dodatkowe oświadczenie, że biorą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci po opuszczeniu przez nie terenu przedszkola.
21. W celu zapewnienia pobytu dziecka w przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi przedszkola, uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
22. Gorące posiłki są spożywane wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.
23. Żądanie jednego z rodziców dotyczące nie wydawania dziecka z Przedszkola drugiemu z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 21
- Przedszkole zapewnia bezpłatną opiekę, wychowanie i nauczanie w wymiarze 5 godzin dziennie, w godzinach od 7:00 do 12:00.
- Przedszkole realizuje podstawę programową w godzinach 7.00 – 17.00.
- Wysokość opłaty za korzystanie przez dziecko ze świadczeń udzielanych przez Przedszkole poza czasem, o którym mowa w ust. 1, ustala Rada Miasta Krakowa.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym. W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu rodzice są zobowiązani do jej zgłoszenia, co wiąże się z odmówieniem wyżywienia w danym dniu.
- Rodzice wnoszą opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu do dnia 10 każdego miesiąca. Jeżeli 10 dzień wypada w dzień wolny od pracy opłaty wnosi się w pierwszy dzień roboczy po 10 dniu miesiąca. Za nieterminowe wnoszenie opłat są naliczane ustawowe odsetki.
- Dzieci korzystają z trzech posiłków.
§ 22
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek Dyrektora i Rady Rodziców.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej. Ramowy rozkład dnia uwzględnia:
- zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki;
- potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
- rodzaj niepełnosprawności dzieci;
- oczekiwania rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, pełniący funkcje wychowawcy, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 23
- Przedszkole systematycznie współpracuje i współdziała z rodzicami.
- Współpraca i współdziałanie odbywa się w formie:
- zebrań oddziałowych z wychowawcami i nauczycielami;
- zebrań otwartych;
- indywidualnych kontaktów z wychowawcą i nauczycielami;
- kontaktów telefonicznych i poprzez pocztę elektroniczną;
- informacji na stronie internetowej Przedszkola i portalu internetowym (Facebook).
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 24
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli regulują przepisy Kodeksu pracy.
- Zasady zatrudniania i zwalniania innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu pracy.
- W Przedszkolu obowiązuje Regulamin pracy.
§ 25
- Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
- zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć;
- przestrzeganie ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci po Przedszkolu;
- zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci bez opieki innego nauczyciela.
§ 26
1. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
- zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
- zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola poprzez:
a)wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,
b)pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru;
- informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju;
- odbywanie spotkań z rodzicami przynajmniej dwa razy w roku;
- organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami (dyżurów) jeden raz w miesiącu.
§ 27
1. Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego oraz miesięcznego planu pracy.
§ 28
- Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
- Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
- Arkusz obserwacji dziecka stanowi podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Informację tą nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.
§ 29
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy:
- realizowanie zaleceń specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- korzystanie z porad i konsultacji specjalistów.
- W zakresie realizacji zadań związanych z opieką zdrowotną nauczyciel:
- kształtuje nawyki i zachowania dbania o własne zdrowie i sprawność ruchową;
- organizuje zajęcia ruchowe, gry i zabawy rozwijające sprawność fizyczną dzieci.
3. Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną obejmuje w szczególności:
1) współpraca w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu w przedszkolu;
2) przekazywania informacji od specjalistów rodzicom dzieci i wpływanie na wykorzystywanie tych informacji .
§ 30
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwóm nauczycielom, zwanych dalej „wychowawcą”, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców danego oddziału.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam lub ci sami wychowawcy opiekowali się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- Do zadań wychowawcy należy:
- planowanie pracy wychowawczej powierzonego oddziału;
- ustalanie dla danego oddziału szczegółowego rozkładu dnia na podstawie ramowego rozkładu dnia;
- współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
- utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami dzieci oddziału;
- prowadzenie dziennika oddziału przedszkolnego oraz dokumentacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 30a
1. Zadaniami pedagoga specjalnego i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Zadaniami logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 31
1. Do zakresu zadań innych pracowników Przedszkola w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
- przestrzeganie przyjętych w Przedszkolu zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
- właściwe reagowanie na zauważone ryzykowane zachowania dzieci poprzez powiadamianie o nich wychowawcy i Dyrektora;
- uniemożliwianie dzieciom wstępu do kuchni i jej zaplecza.
ROZDZIAŁ 6
Dzieci Przedszkola
§ 32
- Dziecko ma prawo do:
- pełnego, harmonijnego rozwoju osobowości; winno ono wzrastać w poczuciu miłości i zrozumienia;
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej, zaniedbania oraz do ochrony w poszanowaniu jego godności osobistej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
- Do obowiązków dziecka należy:
- szanowanie swoich kolegów oraz wytworów ich pracy;
- słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;
- przestrzeganie ustalonych zasad w grupie; okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom;
- szanowanie poglądów i przekonań innych osób;
- troska o zabawki, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Przedszkola, przeznaczonych do zabaw i nauki dzieci;
- staranność w utrzymaniu czystości i porządku na terenie Przedszkola;
- nieoddalanie się od grupy;
- zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji dziecka.
§ 33
1.Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- znajomości zadań i zamierzeń edukacyjno- wychowawczych realizowanych w Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
- wnioskowania do dyrektora przedszkola o udzielenie swojemu dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- ochrony danych osobowych;
- przekazywanie Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy Przedszkola;
- przekazywanie opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez Radę Rodziców.
2. Rodzice obowiązani są do:
- przestrzegania postanowień niniejszego statutu;
- przekazywania Dyrektorowi istotnych informacji o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka;
- informowania o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, w tym niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- zgłaszania nieobecności dziecka w przedszkolu lub późniejszego przyjścia dziecka w przedszkolu do godziny 9.00;
- natychmiastowego odbioru dziecka z Przedszkola w przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia lub widocznej choroby;
- zapewnienie przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola, przez osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- regularnego kontaktowania się z nauczycielem, współdziałanie w zakresie w zakresie ujednolicenia działań wychowawczych;
- terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu;
- odbieranie dziecka z przedszkola do godziny jego zamknięcia;
- czytania informacji i ogłoszeń dotyczących organizacji pracy przedszkola i wydarzeń w przedszkolu.
3. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- usprawiedliwiania każdorazowej nieobecności dziecka w Przedszkolu ustnie, a w przypadku dłuższej nieobecności pisemnie.
4. Rodzice dzieci zobowiązani są do:
1) podawania aktualnych numerów telefonów komórkowych oraz odebrania telefonu z przedszkola;
2) ewentualnego oddzwonienia w możliwie najkrótszym czasie;
3) odebrania chorego dziecka z przedszkola, w możliwie jak najkrótszym czasie od momentu otrzymania informacji z przedszkola.
Rozdział 7
Przyjmowanie dzieci do przedszkola
§ 34
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
§ 35
- Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica kandydata.
- Wniosek o przyjęcie do przedszkola składa się do dyrektora przedszkola.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
- imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata;
- imiona i nazwiska rodziców kandydata;
- adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata;
- adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata.
- Organ prowadzący może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust.3.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydatów kryteriów, odpowiednio:
- oświadczenie o wielodzietności kandydata;
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności;
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;
- dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu.
- Rodzice dzieci przyjętych do danego przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu.
- Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego określa do końca stycznia organ prowadzący przedszkole.
- Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
- W przypadku wyższej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata;
- niepełnosprawność kandydata;
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.
- Organ prowadzący do końca stycznia podaje do publicznej wiadomości kryteria brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym oraz dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełnienia tych kryteriów, a także liczbę punktów możliwą do uzyskania za poszczególne kryteria.
- Kandydaci zamieszkali poza obszarem gminy mogą być przyjęci, jeżeli są nadal wolne miejsca w przedszkolu.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydatów kryteriów.
§ 36
- Postępowanie rekrutacyjne do przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola.
- Do zadań komisji rekrutacyjnej należy:
- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych;
- ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
- sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych.
- Komisja rekrutacyjna przyjmuje kandydata do przedszkola, jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat został zakwalifikowany oraz złożył wymagane dokumenty.
- Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów lub informację o liczbie wolnych miejsc.
- Listy, o których mowa w ust. 3 i 5, podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie uzupełniające.
- Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
- O przyjęciu dziecka do przedszkola w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor.
§ 37
- Uchylony.
- Uchylony.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 38
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Przedszkole prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian.
- Do czasu powołania Rady Przedszkola zmiany w statucie uchwala Rada Pedagogiczna.
- Po nowelizacji statutu Dyrektor opracowuje ujednolicony tekst statutu i udostępnia jego tekst na stronach internetowych Przedszkola.
§ 39
- Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2019
- Statut przedszkola został zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 2/2019 z dnia 15.04.2019
Rada Pedagogiczna
Dyrektor